Sidan håller på att byggas om och kommer inom kort att flyttas, ber om ursäkt om det ser lite konstigt ut! Ni kan maila musik till [email protected]

Lär känna Semy och lyssna på Semy Ft Cap. Premier idag!
Follow duvetinte

Första gången jag träffade Semir var i Växjö när jag spelade in till min dokumentär. Första gången jag hörde en låt med Semir det var när han skickade mig en remix på rihanna... Jag föll direkt, det blev en låt som spelade om o om igen. När jag var i Växjö och fick se han jobba och höra på låtar från kommande mixtape så visste jag att han kommer komma långt! Han är en ung talanag på hög nivå, han kommer bli tjejernas favorit och han kommer ta sverige med storm!
Nu får ni chansen att lära känna honom och i samband med detta så släpper vi en ny låt!


Mitt namn är Semir Huduti kallas Semy och jag har flyttat till Sverige från Kosovo runt 2002 ( då var jag 10 år gammal ) och har bott här halva mitt liv. Under en viss tid här i Sverige så bodde jag hos en svensk familj och när jag var där så var jag nog 12 år gammal. Det fanns ett gammalt piano i vardagsrummet och jag kommer ihåg att jag spelade varje dag, jag kunde inget med fick lära mig några ackord och vissa barnplåtar och där borde jag i knappt 6 månader så jag hann inte lära mig så mycket men jag lärde mig något i alla fall, det var början på första kapitlet.
När jag var 13 år gammal flyttade jag till Braås, en by utanför Växjö och där borde jag i ett år och det var här jag började producera musik och skriva låttexter men än inte min egna studio än. Programmet jag jobbade då med var Reason 3.0 ( idag jobbar jag med Reason 5.0 ) och i detta programmet lärde jag mig att sampla för det mesta för att jag fortfarande inte hade tillgång till en keyboard, om jag ville imitera ett instrument så var jag tvungen att rita noterna i programmet med musen. Första gången jag spelade in en låt i en ”riktig” studio var när jag var 14 år gammal men det gick inte som tänkt så jag valde att fokusera mig lite mer på att producera musik.

Några månader efter att jag har spelat in den låten så flyttade jag till Växjö där jag bor idag, det är här det började på riktigt. Jag hörde att det fanns en man vid namnet Martin Muro som var en producent och som jobbade med Reason i flera år och lär ut hur man jobbar med programmet men även hur man spelar in musik. Jag var där och lärde mig mycket om Reason men även Cubase och lite om mickar och ljudkort som jag tidigare inte visste någonting om.

Drygt några månader efter att varit där och jobbar med Martin så jag jag fått min första begagnade keyboard som present från mina föräldrar och det gjorde att jag jobbade med musik hemma men även hos martin och då kunde jag gjorde upp till 5 beats om dagen och fastän de flesta var ganska bra så använde jag de sällan, de flesta finns fortfarande kvar på min dator och jag tror att det är över 450 beats på min dator just nu, ganska många är dock halvfärdiga och några är sådär bra.

Ett år efter att ha jobbat med Martin bestämde jag mig för att jag nu kan klara mig själv och började skriva och producera rock musik till olika artister och tjänade ihop lite pengar men det räckte inte för ett studio först efter en lång sommar där jag sommarjobbade som vaktmästare fick jag ihop tillräckligt pengar för att köpa ett halvt studio och med den stora passionen som jag hade valde min pappa att hjälpa mig att köpa studion och betalade den andra halvan. I min studio har jag spelat in alla mina remixes som finns på youtube för tillfället.

Idag jobbar jag i studion så ofta jag kan men det är inte alls lika mycket som för. Jag är väldigt koncentrerad på skolan med och det är väldigt svårt att balansera skolan och musiken men jag kommer aldrig att ge upp musiken det e min största passion men även min terapi.

Sen 8 månader tillbaka har jag börjat jobba med mitt mixtape ” Off My Chest: Cold Stories ” som är ett väldigt chill mixtape med lugna låtar. I texterna försöker jag berättar hur jag känner om de olika saker som har hänt de senaste 8 månaderna och hur de påverkat mig. Anledningen till att den heter ” Off My Chest: Cold Stories ” är att jag vill säga visa saker till visa personer utan att direkt vända mig till någon, jag ville låta de olika personerna kunna se sig själva i min musik.

En annan anledning till detta mixtape är att jag tidigare varit väldigt lugn och accepterade det mesta men det lede till att jag har blivit lurade flertal gånger och det gjorde att jag tappat en viss respekt, folk trodde att jag skulle ställa upp på det mesta inom musiken och nästa dagen när jag behöver hjälp med något så är jag inte längre med i bilden. Jag sa ingenting på väldigt länge men en dag så var det för 8 månader sedan så var det för mycket och jag tappade förtroendet i de flesta inom musikbranschen och valde och valde att gå ifrån en grupp som jag tidigare jobbat med, jag valde att jobba själv. Den ilskan jag hade inom mig kunde jag omvandla till positiv energi och den energin var början på mitt mixtape.

Det kommer inte finnas några tunga låtar, som sagt kommer det flesta vara lugna men jag kommer nog att släppa en singel om en månad som jag lovar kommer att vara tung. Jag har försökt att vara väldigt kreativ med i min produktion på tapet men mer kan jag inte avslöja utan ni får ladda ner tapet den 8:de januari på bland annat duvetinte.se nästa år.

När jag inte gör musik så lyssnar jag musik och jag får inspiration från ganska många artister men även producenter som jag lyssnar på. Jag skulle kunna göra en väldigt lång lista på artister som inspirerar mig men kortfattar så gillar jag att vara väldigt kreativ och försöka att skapa något nytt så en av mina idoler är bl.a. Kanye West för att han är väldigt kreativ i sitt musikskapande men även Drakes producent Noah ” 40 ” är en av mina stora inspirationskällor. När det gäller låtskrivande då är Drake och J. Cole längst upp på listan. Jag brukar även få inspiration från vardagliga händelser som kan vara något jag kan tänka mig att folk kan gilla att höra i lurarna på väg hem från bussen.

Tack till Cap för att han medverka på låten.

NU MUSIK!

Kommentarer
Postat av: Mikael (Sweburn.com)

Bra grejer! Fortsätt så!

2010-11-14 @ 17:23:40
URL: http://www.sweburn.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: