Sidan håller på att byggas om och kommer inom kort att flyttas, ber om ursäkt om det ser lite konstigt ut! Ni kan maila musik till [email protected]

SVar på tal - stavning
Follow duvetinte




Terese om Svar på Tal!:
Melika, jag diggar din blogg som fan, men dina ständiga stavfel... Eftersom att du verkar sattsa på det här så borde du även sattsa på att stava rätt. Jag bryr mig inte om talspråk osv, men med så pass många stavfel och särskrivningar blir det lite jobbigt att läsa. Men som sagt, jag diggar din blogg, så det är kärlek. "inne i min blogg" borde varit "inne PÅ min blogg". Skit kul, ja, det är väl bra om man har kul när man går på toaletten, men i det här fallet tror jag att du menade skitkul. Låter det som att det sitter ihop, så gör det det. Tänk sjuk sköterska, sjuksköterska, rök fritt, rökfritt, kassa medarbetare, kassamedaarbetare, jätte kul, jättekul. Faktis, nja faktiskt. Sen dom, men det har blivit mer accepterat att skriva dom ist för de eller dem. "Får mig och vilja mer" "Får mig ATT vilja mer". Sen har du roliga radbyten helt utan anledning. Förstå mig rätt, jag har läst din blogg ett tag och jag gillar den. Med de projekten du håller på med så blir du mer och mer seriös, så varför inte bli det med stavningen också? Lägg ner några minuter extra, bara kolla igenom, kanske använd ett stavningsprogram. Gör du det tror jag att du komemr få ännu mera kärlek och definitivt mer respekt. //Terese





Svar:
Hej Terese & Alla andra
Jag har absolut ingen aning om vart jag ska börja.
Tack för att du läser min blogg och kul att du säger detta med kärlek.
Men ska jag va helt ärlig, att sitta och blogga är mitt sätt att lära mig stava, detta är mitt sätt att se hur jag utvecklas. Jag suger på att stava men jag lär mig något nytt varje dag och när jag skriver vissa inlägg som är rätt onödiga så skiter jag i stavningen, eftersom jag skriver i något vi kallar ”Talspråk”
Om det är viktig text som tex intervjuer så bryr jag mig lite mer om stavningen och har vissa människor som alltid läser innan jag lägger ut dom!
För ett tag sen satt jag och läste min gamla blogg som finns på metrobloggen och då visa de sig hur mycket jag har lärt mig, jag kunde inte ens skriva och jag bloggade där i 1 år innan jag bytte till denna blogg.
Jag ska inte behöva säga i varje inlägg att jag har ett stort problem med min stavning och tro mig, jag läser det jag skriver flera gånger, men jag ser inte stavfelen eftersom jag inte vet hur det stavas!!!!
fell me? i have no idea.
Jag läser böcker dagligen för att lära mig mer. Istället för att ge en beröm på det man gör så ska man alltid se på det som är fel! JAG VET ATT JAG HAR STAVFEL!!! hur många stavfel kan ni hitt i denna text? över 10? jag har bloggat 3 år och jag har lärt mig bättre svenska under dessa tre år en vad jag någonsin har gjort i skolan!
Så här går det för en människa som sket i skolan och hela ens liv!!
Jag uppskattar att du säger detta, men du måste förstå också när man har ett problem och haft det sen man var liten, något man kallar för dyslexi. Fast med åren så har det blivit mycket bättre!
Jag brukar använda stavningsprogram, men allt beror på hur stressad jag är.
Jag vet , det största problemet med blogg är att jag inte kan stava, men jag skulle aldrig vilja ha någon som satt på heltid och granska det jag skrev och sedan la ut för då är det inte äkta, det är inte JAG, det är inte Melika, det är inte DuVetInte bloggaren. Förstår du vad jag menar?
Man jag gör så gott jag kan och att stava har inget med respekt och uppskattning att göra, det är mer eller mindre vad man gör och hur man gör det!
Jag förstår att du absolut inte menar något illa och vill bara ge mig lite feedback, uppskattas som fan, men du måste förstå att detta är något jag haft sen jag var lite men jag har blivit bättre! hehe
Jag vill inte heller skriva ”dem, skall ” istället för "dom, ska" och inte heller för avancerade ord eftersom många av dom som läser min blogg och många av dom artisterna som läser min blogg kan inte stavning heller, jag tänker inte avslöja vilka som har problem, men när man ber dom skriva saker o ting så blir dom så där, nej nej, jag kan inte skriva, stava osv!
Men som sagt, det uppskattas och varför jag skrev så här mycket och varför jag låter både glad och arg är för att denna svar på tal e inte bara till Terese utan detta är nog till alla där ute!
Jag kör mitt race, jag tar kritik och gör det till något positivt! Jag försöker, men det är inte så lätt!
Kommentarer
Postat av: Victoria ♥

sv: God eftermiddag :)



tack, jag ska inte göra något speciellt idag, bara ta det lugnt. dudå?

2010-01-07 @ 16:22:15
URL: http://natdhasis.blogg.se/
Postat av: Lola

oj, blev lite rörd när jag läste det här ju, haha. you go melika :) ingen är ju perfekt, alla har sina brister. så länge man är medveten om dom och försöker förbättra sig förtjänar man inget annat än RESPEKT. kram!!

2010-01-07 @ 16:34:14
Postat av: B.

Tycker du utvecklas för varje dag som går, och stavningen blir bara bättre och bättre!

2010-01-07 @ 17:02:50
URL: http://walkitout.blogg.se/
Postat av: c picasso

ja kan förstå folk som stör sig på stavning. men samtidigt tycker ja de bra av dig o säga de till dom som "intevet" att .... du har stavningsproblem o sånt så att dom lär känna dig bättre o förstår dig mera. bigup! förövrigt låten me finess o karim va fet

2010-01-07 @ 19:25:39
Postat av: Sofia i London

Stavning och korrekt svenska är ju grunden om man ska skriva en seriös blogg, men självklart är det svårt om man har dyslexi! Kämpa på och ge inte upp! Kramar



p.s ett fel som jättemånga gör är att säga/skriva "vart" istället för "var". Typ "vart ligger ditt hus". Men alla ni som vill bli bättre på svenska; vart säger man bara när man pratar om riktlinjer, t ex vart ska du, vart flög ni etc etc

2010-01-07 @ 19:28:26
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Candy

Komiskt att hon som kritiserade dig för att stava dåligt inte ens stavar rätt själv. >_< Fail på hennes kommentar ju!

2010-01-07 @ 22:56:42
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: katastrof

Ironiskt att Terese stavar satsa "sattsa"?! Suck..

Om du vill vara riktigt petig så är det väl inte riktigt korrekt att börja en mening med "Men" (eller du kanske syftar på en man, dock i plural?!)



Det hela fortsätter.. Du borde verkligen "sattsa" på annat, "Tessan".



Bortsett från allt detta så har du en poäng, Terese.

2010-01-08 @ 01:05:14
Postat av: Terese

Det är det som är så bra, övning ger färdighet och ingen är ofelbar. Du har utvecklats enormt under tiden jag följt dig, jag diggar din stil, fortsätt i den riktningen! Helt ärligt, i början när jag läste din blogg tänkte jag ”vem är hon och vem tror hon att hon är??” men alltså, I like it. Det känns som om att du har kommit in djupare nu, kan inte förklara vad jag menar, men jag hoppas at du förstår. Bara en parentes. Om man erkänner sina misstag och tar till sig av dem så har de ju varit till någon form av nytta, eller hur? Kul att jag fick massa hat, jag skrev det av kärlek för att jag ville hjälpa dig att tänka på det. Säger ingen till vet man inte vad man gör för fel och då har man ingen chans att bättra sig och få ut ett bättre resultat. Konstruktiv kritik. Visst, nu när jag läser texten jag skrev ser jag flera fel, jag tar på mig dem, det är ok. Kärlek// Terese

2010-01-08 @ 03:05:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: