Sidan håller på att byggas om och kommer inom kort att flyttas, ber om ursäkt om det ser lite konstigt ut! Ni kan maila musik till [email protected]

Intervju med Finess
Follow duvetinte

Finess, eller Jaouli som han heter på riktigt är här för att ta över. Har träffat han ett par gånger men när jag fick sitta och göra denna intervju såg jag en kille som verkligen brinner för musik. Jag tror på honom och hoppas mer en allt att han lyckas! Har fått höra lite på den kommande mixtapen och han har en stil som många väntat på. Här är resultatent av intervjun och måste verkligen säga tack till Finess för att han stälde upp på intervjun!


Bakgrund
Jaouli, 22 år ursprungen från Kongo men född och uppväxt i Sverige, Hässelby
Redan från födsel fans det musik i Jaoulis liv, när han var ett par månader gammal brukade hans syster alltid spela en låt med Paul Simon “If you'll be my bodyguard, I can be your long lost pal” innan han skulle sova. En låt som idag betyder mycket för honom.
Jaouli dansade både breakdance och streetdance redan som liten men första gången han stod  på scen var han bara 7 år gammal. Men dansen höll han på med i ca 7 år. Egentligen så var han intresserad av pop och ville mest vara som bla. Backstreet boys.  
Jaouli skrev sin första text när han var bara 10 år och det var en pop låt på engelska, men om någon frågade honom ifall han kunde skriva texter svara han alltid Nej.
97-98 upptäckte han hip-hopen, man kan säga att det var tack vare en av hans äldre bröder.
Jaouli berättade att hans äldre bror var inne i musikbranschen, hade sin egna management bolag som hette 165 management, det var där Ken ring vart signad.
Men rappen var en lång process för Jaouli, det var tack vare hans bästa vän Arjan som han fick den  inspirationen ifrån.
Arjan medverkade i en av Ken rings låtar “spräng regeringen” och där efter fortsatte han att göra låtar som Gatubråk och poesi. Egentligen skulle Arjan och Jaouli köra musiken ihop, men arjan beslöt sig för att hålla på med annat istället.
Jaouli var 14 år gammal när han spelade in sin första låt.

Paul Simon - Call me Al



Varför kallar du dig för Finess och hur kom namnet till?
När Jaouli uppträdde för ca 3-4 år sen så sa hans bror “ när du e på scen, du är galen, du e en sorts finess
Namnet “Finess” blev något han tyckte om, det var något unikt och där med beslöt han sig för Finess!

Välkomna mig heter den nya mixtapen.
Vad är det vi kommer att få höra?
Mixtapen är väldigt personlig, med låtarna försöker han visa vem han är, med andra ord så välkomnar han er till sitt liv.
Jaoulis favorit låt är Förändringen. Den förklarar verkligen hur han har förändrats, från att vara mammas lilla pojke till att han blev äldre och testade på en massa saker.
- varje människa kan förändras oavsett  vilken situation man är i..
Mixtapen kommer att bestå av ca 14 låtar  och släppas på MBFIMG den 15 okt
Det kommer gästats bla av Stor, Allyawan, Byn clicken, Ken, Same och Pato pooh på mixtapen, desutom är vissa låtar proddade både av Keione och Gameboy.

Här kan ni höra Finess feat. Allyawan, Byn Clicken, Stor & Ken - WildStyle



Hur ser du på svensk hip hop? Vad tycker du är bättre? Nu eller förr?
- Jag va där när ken släppte, jag va där när petter släppte andra albumet. Svara Jaouli
Han va där när allt hände, han såg och studera det som hände från den dagen tills idag.
När 98 kom med blues och Ayo så hypades det mer med svensk hip hop, han kunde inte förklara hur stort hip-hopen var, han försökte men den känslan fick han inte fram med ord.
Han tycker att Mohammed Ali har tagit tillbacka den hypen. Nu börjar media kolla på rappare.
Han började rabbla upp en hel del artister som finns idag och tycker det utökar sig mer och mer idag. Han tycker att det är bättre nu eftersom han är en del utav det. Han får se vågen igen och dessutom vara en del av det!

Hur beskriver du din musik med 1 ord?
- Unik.
Det kombineras med kärlek, det kan kombineras med allt.


Finess - Höj Volymen

Skulle du kunna dejta ett fan?
- nej, det blir fel, det förstör den relationen som hon har till mig som artist. Om jag har ett förhållande med någon så vill jag ha artistlivet för sig själv, sen är jag en vanlig person, jag andas och äter som alla andra, jag vill kunna ha det där med min tjej, när jag kommer hem så vill jag kunna lämna musiken åt sidan.


Finess egna ord
- All fucking kärlek till Tomas Gunnarson, jag uppskattar allt han gör, sa Jaouli på en gång.
Det är mannen bakom MBFIMG.
Kolla in DJ Rooftop – The Blue And Yellow Print 3. Den kan ni ladda ner gratis här.
Kärlek till Eboi, RMH, Keione, Cedd & Jeff, Mohammed Ali, Stor
Checka ut Pato Poos mixtap “The I Work Hard Chronicles” och hans nya video "fallow me" med en gästartist som överraskning.
Kärlek till Ken, tack för tunern.



Finess - Flyger högt

 

Detta är filmad samma dag som intervjun gjordes.
Finess gör sin grej

 

Kolla in mixtapen välkommna mig när den kommer ut!
Kommentarer
Postat av: salle

Grymt bra jobbat Melika! Mycket bra intervju, stort tack även till Finess som medverka!

2009-10-05 @ 01:12:45
Postat av: Petra

gillar din header grymt mycket ! skit fräck

2009-10-05 @ 14:58:38
URL: http://petrawartmark.blogg.se/
Postat av: Mathilda M. Harmony

This brother right here is cute as hell.

Spanat in han typ hundra gg. LOL!!



Hook a sister up! =P LOL

2009-10-07 @ 17:05:29
URL: http://ladymathilda.blogg.se/
Postat av: ShadyBoy

Eminem är KUNG!

2010-08-20 @ 23:00:37
URL: http://justshady.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: