Sidan håller på att byggas om och kommer inom kort att flyttas, ber om ursäkt om det ser lite konstigt ut! Ni kan maila musik till [email protected]

Intervju med Parham
Follow duvetinte



Berätta lite om dig själv så att alla andra får veta mer om dig och vem du är.

Mitt namn är Parham och kommer från Göteborg, ursprungligen från Iran. Jag släppte
i mars 09 ett solo-mixtape som hette Fotspår, vilken jag sammansatte vid sidan
av mina högskolestudier. Innan dess har jag även figurerat i en
rap-duo vid namn Tredjelinjen, vilka släppte 2 mixtapes, "Vi tog la vagnen" och "Levande".
Det sistnämda fick bra kritik av den tryckta versionen av tidningen Kingsize, sommaren 08.

Men hur kom du in på musikbranschen och hur kom det sig att det var musik du ville satsa på?
Jag spelade piano som liten och började göra musik på datorn i unga tonåren. Sen eftersom
vi ungdomar växte upp med mycket rapmusik omkring oss i kvarteret så kändes det
som en naturlig grej att börja rappa och freestyla på fester osv. Man känner direkt om
man har rytmen i sig eller inte liksom, på den vägen är det. Jag producerar fortfarande
beats ibland, men rappen är i förstahand.
Själva branchen har jag egentligen bara nuddat vid, så jag har ingen större erfarenhet
av den ännu, men det får vi hoppas på att det blir ändring på.
Men jag kommer alltid göra musik i mitt liv, det har följt med sen jag var liten, och det
kommer finnas kvar även om jag satsar på det och framgångsrik eller inte.

Vart får du din inspiration ifrån ?
Inspiration kommer från allt möjligt, egentligen kan musiken vara en direkt spegel
av vad som sker i ens liv för stunden, eller ett sätt att vädra sina tankar och funderingar på.
Det kan komma från saker/personer som du älskar, saker som du stör dig på, osv.
Lite som en dagbok. Jag kan också bli inspirerade av artister som har tagit
musiken till en ny nivå. Trendsättare som vågat göra något nytt oavsett alla spekulationer.

vad tänker du på innan du ska upp på scen och vad tänker du på när du är uppe på scen?
Innan jag går upp på scen finns alltid den där nervositeten, och undran om det är
många i publiken som är där, och om dom är hypade eller inte! Men alla dom tankarna brukar
släppa så fort ja säger första ordet i micken o ja hör min röst eka  ut, då kommer ja in i
showen bara.

Vad tänkte du på när du skrev låten “skaka på dig” vad var budskapet?
När jag hörde beatet till skaka på dig så hoppade ja bokstavligt talat ur stolen..
det är ett bra tecken på ett bra beat. Det spelar ingen roll om du är hiphopare eller punkare
osv. Om du gillar något så gillar du det oavsett vilken stil du har.
Många har sagt att jag har glidit ifrån mitt ursprungliga hiphopmusikskapande,
och att detta var ett försök att sälja mig själv. Men ja gillade det så mycket att jag
var tvungen att tjata till mig det från Farid som har producerat.
Men han e en god vän o en soft snubbe så att de löste sig :D Sen blev ja bara så hypad
av energin i låten att ja skrev texten skaka på dig. Lite som en parningslåt för krogen haha.




Du har släppt ut 3 st mixtapes, När väntas den fjärde komma ut?
Jag har ca 10 nya låtar inspelade just nu, men till vintern borde ja ha fått ihop en EP och ett mixtape,
det är iaf det jag räknar med. Det kommer komma några lösa mp3's också, en veckans mp3 på whoa.nu
första eller andra helgen i september, så det får ni kolla in.

Blir det någon turné i höst? Kanske ett besök i sthlm?
Jag älskar Stockholm och kommer gärna upp när tillfälle ges, det är dock ingen turne planerad ännu,
men troligen till nästa släpp. Än så länge kommer det vara lite spelningar här o där runt om i Göteborg.

Hur ser framtiden ut för dig när det gäller musiken, finns det något du kan avslöja för oss?
Jag har precis börjat jobba med ett bolag som heter Prevision som kommer hjälpa till
att pusha mina grejer och förhoppningsvis synas och komma ut mer och spela på ställen osv.
Skaka på dig var min första musikvideo, men arbetet kring det var så roligt att jag fick mersmak och
vill definitivt göra mera under hösten. Förövrig är jag i studion nästan varje dag o lyssnar på beats
och skriver så förvänta er mer av mig!

Vad för råd skulle du vilja ge till dom unga människorna där ute som vill också hålla på med musik?

Mitt råd är att fortsätta med vad ni gör och ha kul samtidigt. Låt inte hatare trycka ner er, och låt
fantasin flöda! Många klagar om att Sverige är litet och det finns inga pengar eller publik, skit i det, bara gör din grej!


Ett sista ord, gå in på www.parham.nu och lyssna på låtar, ladda ner mixtapet och kolla in videon,
och tack till Melika för intervjun!



Gott folk, klicka in här för att både lyssna och ladda ner Parhams musik!

Kommentarer
Postat av: amanda ♥

okej, jo de är toppen :) <3

2009-08-31 @ 18:13:21
URL: http://theyot.blogg.se/
Postat av: A2K

Nice, nice baxare, hahaha. Skoj bara. Riktigt bra intervju tjejen.



Sv: Yes yes, så sant som sagt. Jo, tack jag har bara haft bloggen i en månad, så får se hur den kommer att se ut i framtiden, haha. Hoppas du kommer och besöker lite då och då. Din blogg är riktigt fresh den faktiskt! Kul att du tittade förbi!

2009-08-31 @ 18:21:42
URL: http://www.a2ktheproducer.se
Postat av: Dino

keff

2009-08-31 @ 18:46:30
Postat av: Sho bre ;)

Fett bra låte ;) hahahXD VAD GÖR DU ? jag gör inte sitter vid bdb och msn chattar .snälla kan du göra det nu hur man lägger in vido så jag kan lägga in låtar som jag har bästemmt :)

2009-08-31 @ 18:54:39
URL: http://priyan.blogg.se/
Postat av: A2K

Sv: Låter bra det, du har iallafall kommit en bra bit. Ser att du har höllt på ett tag också, så jag hoppas din blogg fortsätter att växa. Jag kommer definitivt följa din blogg som den sanna hiphopare jag är, och la även till dig på bloglovin' nyss. Hur ser allting ut annars?

2009-08-31 @ 19:17:44
URL: http://www.a2ktheproducer.se
Postat av: CLIP

ja, allt är bra med mig! hur är det med dig?=)

2009-08-31 @ 20:55:42
URL: http://clip.blogg.se/
Postat av: Sofie

kul att läsa :)

2009-08-31 @ 22:06:45
URL: http://sofieomnell.blogg.se/
Postat av: Ibrahim

haha soft e parham !! från Enhet V till solo karriär !!

2009-09-01 @ 17:38:27
Postat av: Sheila

Jag gillar dina intervjuer, kul & intressant! ;D

Parham iranie ;P



Ha det fint!

2009-09-01 @ 19:17:19
URL: http://missmexicoiran.blogg.se/
Postat av: Anonym

abo nu skäms jag för att vara iranie... kmigen, noppade ögonbryn. fagot ass look, hårig som en gorilla o sen vaad.. kan inte ens rappa... get tha fuck outta here, min farmor kör tyngre lines

2009-09-15 @ 12:09:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: