Sidan håller på att byggas om och kommer inom kort att flyttas, ber om ursäkt om det ser lite konstigt ut! Ni kan maila musik till [email protected]

Intervju med Castor P
Follow duvetinte


Fick möjligheten att intervjua Castor P, och jag ska tillägga att detta är min första intervju inom hiphop världen. Jag fick skicka iväg frågona via mail då Castor P för tillfället bor i Norge där han jobbar med sin musik. Mina frågor är grundade på det jag var nyfiken på och frågor som jag i framtiden kan bygga på nästa gång jag intervjuar Castor P. Det var lite kul att få reda på att vi pratar samma språk, nämligen albanska.

 


Bakgrund
Castor P föddes som Mergim Aliu i Oslo 1989. Hans föräldrar är födda i Makedonien och pratar albanska. Till Sverige flyttade Castor med familjen 1994 och då till Södra ryd som ligger i Skövde. Han började som liten illustrera med musik så fort han kom i kontakt med den. Han var bland annat 1997 med i småstjärnorna där han imiterade Snoop Doog.
Första låten han gjorde var "Gimmie här uppe" som kom ut 1998. Efter studenten 2008 flyttade han tillbaka till Norge och Oslo för att fortsätta jobba med musiken. Hans första musikvideo "Min stad" släpptes i början av detta år och du kan kolla in den längre ner på sidan. För närvarande jobbar han på slutklämmen av hans debut album "Underverk" som kommer ut 15 Maj i år.

 


Varför bor du i Oslo nu?

Castor P; Anledning att jag kom hit var pågrund av Jobb - men istället så blev det jobb med Albumet- "Underverk" som jag är glad för, samt att jag har fler studio möjligheter här än där vart jag kommer ifrån "Skövde".

Producenten Soul Theory står bakom dom flesta beatsen i albumet, samt att vi släpte 1 EP for free tidigt i år "High 5 En Sen Julplatta". Har även blivit andra norska producenter som "Free Flow” som står bakom första musikvideo singeln "MIN STAD". Samt mycket collabos med lite folk härifrån..så kankse ger ut 1 EP tidigt nästa år ”Gäst Hos Norsken” är det tänkt.


Vad kommer ditt kommande album ”underverk” att bjuda på? Vilka gästas på den?

Castor P; Serverar Äkta HipHop på sliverfat, med Gäster som: Craig G ( Usa ) Pumba (Norge) med flera.


Om du jämför svensk och norsk hiphop, vilka likheter och olikheter hittar du? Om du fick välja mellan de båda kultur hiphopen vilken föredrar du?

Castor P; Alltså för att vara ärlig ! Svensk Hip Hop Flyter mycket bättre än norsk.. fråga villken norsk du vill, dom erkäner. Men norsk rap har börjat komma upp i level som fan, och jag blir mer van vid det, låter bättre för varje dag som går.


Vilket budskap/moto lever du efter?

Castor P; Antigen hittar jag vägen, eller så skapar jag den - mitt motto.


Vad är ditt budskap med musiken?

Cator P; Skriver oftast om det jag upplever eller känner och vill nå ut till rätt publik ! Blir en del storytellings och mina politiska-åsikter. Ju mer öron som lyssnar ju fler kommer greppa taget om hip-hop.


Vad tycker du om den svenska hiphopens framgång?

Castor P; Otroligt bra ! Allt har gått så fort och är glad för att mer & mer ungomdar har börjat med det, nyss så var vi vid "Bentong Djungel Boken" och nu Framme i "Underverk".. hehe.


Hur har du påverkat och hur har du påverkats av den svenska hiphopen?

Castor P; På sissta tiden så har det blivit mycket öron mot svensk rap, har vart så upptagen med mitt eget "Alter ego" så har inte hunnit för och vara ärlig… men dom  låtarna  som jag hört komma ut i sverige nuförtin visar en helt annan klass ! Jag själv har mest kört mitt eget race och påverkats av mig själv . .hehe.


Vad inspirerar dig i ditt skrivande?

Castor P; Ett beat , är viktigt för mig och få igång insperationen, känner jag beatet så börjar jag skriva direkt om det tar mig för lång tid så stänger jag av och ger den en till chans senare om det inte går då heller, då dumpar jag den och går vidare..men beatsoch omgiving och den värld vi lever i  får min penna att rinna.



Vad lyssnar du själv på för musik?

Castor P; Sage francis, Brother Ali, Mos Def, Immortal techniqueTonedeff, Saigon, Wu-tang gänget, Eminem, Jucie Crew (Craig G o grabbarna )  pallar inte dra upp 1 lång lista på namn men jag har öronen öppna för det mesta..Men jag växte upp med  -Naughty by nature  & Death Row.


Varför har du Pi tecknet i ditt artist namn?

Castor P; Kallade mig själv Castor Pollux innan jag blev Pi eller P – Castor står för Odödlig och Pollux för Pimp. Men i dagsläget så har jag flickvän och då blev det Castor Pi –P –P står för Oändlig..

Castor P = Odödlig musik som aldrig kommer ta slut :)

Get it?


Slutligen vad ska du göra i sommar?

Castor P; Drar på Turnè med albumet, och efter showsen så blir det 1 semester i hemlandet Makedonien(albanien).

 

 

 

Kommentarer
Postat av: joey

tack för en intressant intervju !



/J

2010-05-03 @ 09:27:56
Postat av: Omie

Grym interjuv! har stora förväntningar på Undervek!

2010-05-07 @ 19:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: