Sidan håller på att byggas om och kommer inom kort att flyttas, ber om ursäkt om det ser lite konstigt ut! Ni kan maila musik till [email protected]

Kartellen
Follow duvetinte



Vilka är Kartellen? Svårt att säga när det är så många som är med och som bor i olika länder. Men på papperet är de dessa som man idag vet tillhör Kartellen - Sebbe, Kaka, Kinesen, Caracol, Choka, Babyface, Malmusch, Chief, Chucky, Deewood, Cabeza och hans crew, JARI R.I.P., Reine, Göteborg Nazareth roll with us, Baloo, Burning Lion, Yxan, Tanken, Aje/Josef/Michell Gbg, Brattarna Helsingborg, Hasse, Garga, Mefiu, Jr, Morrongo, Slaven, Irish connection, South American connection, Russian connection, Mackan, Danne, Habibi, Gebri, Tassen, Ronaldinho, Chirre, Josef, Simonbizz, Legend, en afgan, en grek och tre turkar från byn, MOFO the maverick och alla korrumperade snutar vi betalar worldwide. F.T.W.


Min uppfattning av Kartellen är att det är omtänksamma människor. Speciellt Kaka och några andra jag kom i kontakt med i onsdags. Jag undrar dock varför de förkommer kort på Kartellen där de håller i vapen, står vid snygga bilar, med täckande luvor över huvudet, olika tecken med händerna samt med pengar och ”bling bling”. Vad vill Kartellen ge för budskap med det till de ungdomar som ser bilderna? Det är en fråga jag många gånger undrat över. För jag kan inte koppla något positivt till de bilderna, fast än det sägs att de finns något positivt och negativ med allt.









Vad de är kända för behöver jag inte smyga med. De flesta av oss förknippar Kartellen med brottslighet som rån
och mord. Och de själva går ut med att de avskyr polisen och den svenska politiken. Jag såg deras framträdande för någon dag sen och mellan varje låt så hör man de skricka ”Fuck Aina”! Det som slog mig var att väldigt många från publiken skreck med dom. För mig är polisen en säkerhet, en trygghet att vända sig till. Och politiker är till för att representera folket. Men enligt många svenska medborgare gör dock politiker och polisen inte sitt jobb. De lägger energi på helt fel saker. Polisen vill till exempel stoppa alla Kartellens framträdanden. Är det inte Sverige som ska framställa ett land där yttrandefrihet råder? Och politiker, ja det ända jag vet om politiker är i princip att de tjänar höga summor pengar utan att göra det svenska folket rättvisa.


Så utifrån detta kan jag förstå att många vänder sig till kartellen och stöttar gruppen. De vågar säga allt det där vi andra tänker på och som vi tar upp bakom andras ryggar men inte vågar säga rakt till de peroner de gäller. Kartellen går ut med vad de inte gillar och de går ut med de brott de gjort. Jag tycker inte det är något fel i det och jag tror att anledningen till att många lyssnar på kartellens musik är att de känner likadant men vågar inte gå ut med det eller vill inte gå ut med det och då kan man ställa sig bakom en grupp för att visa vad man känner. Att polisen försöker tysta ner deras veksamhet tycker jag är tråkigt. Polisen vet att de inte endast är Kartellen som tycker som de tycker utan att det finns flera tusen människor som känner likadant därute. De flesta är, tror jag, invandrare och det kan vara en av anledningarna till att polisen/politiker inte vill att deras åsikter kommer på tal. De är i grund och botten inte svenskar och utgör inte den svenska nationen. Lite av sverige demokraternas åsikter lysser fram i människor som anser att de inte stöttar sverige demokraterna. Sverige demokraterna har en tidning som skickas hem till de som stöttar deras politik. De ska bli sponsrade av någon lag som säger att har man ett visst antal läsare så får man pengar för att hålla igång tidningen. Alla människor tycker på sitt sätt och det har jag full förståelse för. Men vi är alla människor och vi har alla samma värde. Jag anser som många andra att det är ursprungs svenskar tillsammans med alla andra som inte anses svenskar som bygger upp det svenska samhället. Sverige kommer aldig att bli vad det en gång har vart. Följ med utveckligen istället för att gå emot den, mitt råd till er idag.


Två av mina favorit låtar med Kartellen men även andra artister är dessa två låtar.



Kommentarer
Postat av: Roger

Bra dina tankar där om Kartellen. Dom har tydligen blivit en "företeelse". Vi är inte vana att se musikgrupper i Sverige visa upp sitt kriminella liv... eller sitt kriminella förflutna som i vissa andra länder. Att många ”småkids” i orten tycker de är "häftiga" är en sak. Varför? Jo; det kriminella livet ses av allt för många som ett fullgott ”alternativ” - vilket är trist nog. Men vem bär ansvaret för det? Kartellen? Ska en musikgrupp bära ansvaret för att det ser ut som det gör i vissa områden i våra förorter? Vissa makthavere påstår - som polischefen Carin Götblad - att Kartellen är ”farliga” och att de "vilseleder" unga att bli kriminella.. och därför försöker stoppa deras musik. Att unga lyssnar på ”fel musik” är inget nytt. Det sa man redan på 60-talet. Då var det ”drogromantik” det handlade om. Nu med gangsterrap är det ”voldsromantik” eller att man försöker romatisera det kriminella livet. Men Kartellen ”romatiser” inte det kriminella livet. Lyssna t.ex. på ”Vilsna själar”. Det finns ingen romatik i ett fängelsestraff! Ett gäng kriminella eller f d kriminella med ett stärkt musikintresse vill göra låtar om sina erfarenheter. Det är vad det handlar om! Och det skrämmer tydligen polisen så mycket att dom vill stoppa deras framträdanden! MEN - om Götblad & Co. vill stoppa musik dom inte gillar och känner sig hotade eller ”kränkta” av så får dom vill anmäla Kartellens texter i sak och ta upp dom i ett tryckfrihetsmål. Eller hur?

Man kan inte bara gå in och hota med att det ska bli ”problem och bråk” om Kartellen uppträder! Vem tror egentligen polisen att dom representarar i så fall? Sig själva?

Till sist: när ska polisen lägga ner att trackasera artister dom inte gillar? Om polisen är så fega att de stoppar hiphopartister på väg hem till sina familjer efter en spelning, tar in dom på stationen och ger dom stryk (!)... självklart när ingen utomstående ser på! Hur ska vi då kunna respektera denna stadsmakt?

2010-05-01 @ 00:30:16
Postat av: Kostas

kattig du e :D ! kartellen e kartellen...;) men seriöst va kattig du e :) adda [email protected]

2010-07-23 @ 21:23:43
Postat av: fille

Om du kör bil t.ex och en polisbil kommer bakom dig, kom fan inte o säg att du känner dig trygg då? haha jävla luffare är polisen dom vill allltid jävlas

2011-01-11 @ 12:45:57
Postat av: FUCKAINA

FUCKAINA !

2011-01-23 @ 19:18:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: