Sidan håller på att byggas om och kommer inom kort att flyttas, ber om ursäkt om det ser lite konstigt ut! Ni kan maila musik till [email protected]

Intervju med Ison
Follow duvetinte


När jag var yngre lyssnade jag väldigt mycket på Ison & Fille, jag trodde inte heller att JAG skulle få en dag sitta och göra en intervju med någon av dom.
Tanken var att göra en intervju med både Ison & Fille, men tyvärr så kunde inte fille vara med. Men jag är riktigt glad att Ison kunde ställa upp på denna intervju! Jag har träffat Ison ett par gånger och han är en av dom mest jordnära människorna jag träffat. Jag var riktigt nervös när jag skulle göra denna intervju. Jag hoppas verkligen ni tycker om denna och tack igen Ison för att du tog din tid och träffade mig!




Vem är Ison?
Ison beskriver sig själv som “en i mängden”. Han är jordnära och lugn, försöker hålla sig på den nivån.
Ison, som många andra börja med musiken som en ung grabb, ca 13 år. Hans äldre bror höll på med musik och det var där allt började.
Ison följde alltid med till studion och på olika spelningar, han studerade hur hans äldre bror gjorde och han fick se hur tjejerna reagerade. Ison började rappa på engelska, han ville vara som sin bror, men det funkade inte så länge. Hans äldre bror som är en stor förebild för Ison sa “- men du rappar inte så bra på engelska” självklart blev Ison ledsen eftersom allt hans bror sa betydde väldigt mycket för honom.
Ison hade absolut ingen aning om vad han skulle göra för han ville verkligen göra som hans bror, hålla på med musik.
Men sen sa hans bror “- Du kan väll köra på svenska, du gillar ju TLK”
Hans äldre bror la av med musiken till slut, men Ison fortsatte.
Men skulle kunna säga att själva historien började när han börja umgås mer med Fille.
Basket var en del av Isons liv och där spelade Fille, dom hade en basketrelation, det var aldrig så att dom va bra vänner, dom pratade knappt eftersom Fille va rätt tyst av sig, men efter ett tag insåg dom att dom hade samma musiksmak. Detta var runt 15-16 års åldern..
Men när vintern kom var det för kallt för att hänga i centrum, eller som Ison sa “tugga” i centrum, vilket slutade med att dom börja hänga på gården eftersom det fanns en studio där som dom kunde använda. Det var inte bara Ison och Fille där, utan ett 30 tals andra som dom var tvungen att dela studion med.  Men sakta men säkert slutade folk att hänga där och det slutade med att bara var Ison och Fille kvar.

Dom pratade inte om att dom skulle va en grupp, utan med tiden som gick spelade dom in låtar tillsammans och omedvetet blev dom som en grupp. Första låten dom gjorde var av en gammal notorious B.I.G beat, Once More Chance. Det var aldrig en riktig låt dom gjorde utan dom la varsin vers och det bestod av meningar om hur grymma dom var. Det bestod aldrig av refränger, utan dom rappade bara.
Men ett tag därefter blev det automatiskt att dom blev en grupp, dom fick en låt på en samlingsskiva som heter Svenska underjorden, deras första officiella låt, men kan ni gissa vilken låt det är?
Lyssna här och gissa vilken låt


Hur kom  Highwon till?
Det var i samband med att dom var tvungna att dela på denna studio med ett par andra och man hade inte den tiden att sitta en hel dag och gör sin grej, utan det va stress, man hade en timma på sig här och där.
Allt började på fritidsgården då det var Ison, Fille, Gurmo, Sabo och Alex kom några år efter.. Dom hade en vän där som tyckte att killarna var som ett djur för att dom ville vara vid mikrofonen och spela in.
“Ni är som Highwon, nu är som djur” hade Isons kompis sagt till dom.
- Vi alla var i studion, vi alla var hungriga, sa Ison.
Och där med kom ordet Highwon till.
Idag består Highwonav Ison, Fille, Sabo, Alex och Husam Gurmo var med men han har lagt sin rappkarriär åt sidan,
- han är en inofficiell medlem, han är med dom in spirit.


Vad betyder Bredäng för dig?
När Ison fick denna fråga så kunde han inte beskriva hur mycket Bredäng betyder för han.
Han började berätta om sina 2 tatueringar han har, ena visa han till mig och den var på ryggen/axeln. Den på Armen fick jag se och det stod Bredäng i en fin och stor text!
- Bredäng betyder väldigt, väldigt mycket för mig. Jag bodde tidigare i Guldraden. Det är i mitten av alla stationer. Man har Fruängen, Bredäng, Mälarhöjden och Västertorp, men jag gick i Bredängskolan.
Jag va där varje dag, det fanns folk man såg upp till, lite “G” folk som hängde vid cenrum.
Ison försökte få fram med ord om hur mycket Bredäng betydde och gång på gång sa han att det var svårt och förklara det.
- men Bredäng betyder mycket för mig, det har format mig. Jag är den jag är nu tack vare mycket saker och mycket Bredäng.


Det går rykten om att du och Fille ska göra en varsin solo album, stämmer det?
- Det fanns lite tankar på en varsin skiva, vi har spelat in lite egna grejer.
Men nu är det bestämt att Ison inte kommer komma ut med en solo skiva, utan han och Fille kör tillsammans. Det skulle bli en hel del dubbeljobb för dom men istället gjorde dom Jag Skrattar Idag och Ikväll Är Vi Kungar till en varsin singel. Men tankarna om att göra en egen mixtapen eller skiva finns kvar, bara inte just nu.

Hur ser du på svensk Hip Hop?
- Det har kommit väldigt mycket nya människor som jag aldrig har hört talas om.
Man vill ha lite Göteborg, man vill ha lite Malmö, det blir en helt annan sound på det.

Ison är väldigt glad över hur det ser ut idag, att det inte bara är hip hop från Stockholm utan det finns från andra delar av Sverige. Då blir det mer en mix av musikstilarna bland olika artister.
- Det enda grejen som är dålig inom svensk Hip Hop just nu är att det inte finns tjejer, vart är alla tjejer som håller på med Hip Hop?
Jag skulle gärna vilja se typ 6-8 tunga tjejrappare.

Om det finns någon tjej där ute som håller på med svensk Hip Hop eller i den stilen kan höra av sig till mig, Ison är öppen för förslag. Finns det någon tjej där ute som är duktig så skulle Ison kunna göra en låt med den personen!
Han tycker att tjejerna skulle hjälpa Hip Hopen här i sverige, kanske en till Feven?

Hur kom du i kontakt med SR metropol och Ametist?

Det var över ett år sen Ison började “praktisera” på Sr Metropol, dom behövde någon där under sommaren när alla va på semester, han fick kontakt med SR metropol tack vare Fille.
Ison ville mer en gärna va med på radio och ha sitt program en gång i veckan, det var en dröm för honom och att prata om musik var något han definitivt kunde.
Ison hade sitt program på söndagar som var på ca 3 timmar.
Efter det fick han ett erbjudande att ha ett program på morgonen tillsammans med Ametist och det ville han verkligen. Och ett bra samarbete mellan dom är det, Ison berätta att det är en skillnad på dom. Ametist är den som är igång och Ison är det lugna. Men han gillar det hon gör.

Vad är det som har fått dig att fortsätta med musiken i alla dessa år?
- Att bara bli bättre. Det är som en drog, det låter kanske konstigt men om det går en vecka och jag inte gjort något med musiken så känner jag mig konstig. Jag blir som en bitter människa, jag behöver musiken mer en vad ni behöver mig.
Det är mitt sätt att må bra.

I början ville Ison tjäna pengar, köpa bilar och köpa hus till sin mamma. Men med tiden började han få mer kärlek till musiken.
Ison har massa mål med sin musik och innan han lägger ner musiken måste han nå sina mål och komma upp till toppen.

Höst och vinter?
Ison kommer fortsätta jobba på den 4e album tillsammans med Fille. Ett datum är inte satt men den kommer under vintern, om 2-3 månader. Därefter kommer det troligen bli lite spelningar.

Beskriv eran musik med ett ord.
- Kvalité

Något du själv vill lägga till eller något du vill säga till alla som läser?
- Diggar din blogg Melika och jag vill säga shoo till Bredäng!


Isons senaste låt, ikväll är vi kungar

Ison visar vad han gör för.
Filmad och klipt av "duvetinte.se"

Några av mina favoritlåtar.

 

För mer info och senaste nytt om Ison och fille kan ni klicka in här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: