Sidan håller på att byggas om och kommer inom kort att flyttas, ber om ursäkt om det ser lite konstigt ut! Ni kan maila musik till [email protected]

Kombo
Follow duvetinte



Gruppen kombo är en nyförenad grupp och består av Locksen och Alex. De har släppt två låtar tillsammans. "Locksen" har rappat i snart 2 år och Alex (proddarn) hade precis hoppat ur sitt punkband för att fortsätta med aukustiska hiphop beats och på den vägen är det.



Vad betyder rap för er?
- Hiphop för oss är en hel livsstil kort och gott. Allt vi gör påverkas av hiphopen.

När började ni samarbeta och varför började ni?
- Vi har ju precis börjat att lira tillsmmans, men vi släppte vår första singel i mars detta året som ligger på iTunes och Spotify nu. Så det var inte länge sen vi startade duon ”Kombo”. Dock gjorde vi en singel när vi både lirade solo, Alex proddade ett akustiskt beat och jag blev helt enkelt kär i det men nu sitter vi och garvar åt det, både beatmässigt och rapp/text mässigt, säger Locksen.

Vad har ni för influenser? Både inom och förutom hiphop.
- Wuuaa, det är fan allting som vi hör och lyssnar på annars. Allt från hiphop till skatepunk.

Hur bra anser ni er själv att ni är på att rappa och skriva texter samt göra beats?
- Vi är fortfarande i en utvecklingsfas och det går fort fram, vi lär oss nya saker på varje studio session men vi har långt kvar tills vi är så bra som vi tycker är bra. Vi är fortfarande rookies.



Hur gör ni när ni skriver raptexter/gör beats?
- Det börjar med att jag får en ide på gitarr eller liknande och visar den för Locksen i studion. Sen så fortsätter vi på beatet medans Locksen samtidigt tänker lite på tema osv, säger Alex. Sedan skriver Locksen texten och därefter fortsätter vi med inspelning och allt annat. Det viktigaste vi tänker på är att förmedla en känsla. Både beat- och textmässigt.

Ge exempel på rader ni är nöjda med och förklara varför de är bra.
- Denna frågan tar jag hand om, haha, säger Locksen. Men jag har väldigt mycket upp och ner, men denna tycker jag och väldigt många andra är fet:
”vi multiplicerades
lika fort som vi sedan dividerades
våra kroppar attraherades
men våra själar subtraherades”

Vad beundrar ni hos andra textförfattare (rappare och andra)?
- Jag diggar Snook och Afasi sjukt mycket. Fattar inte vart Snooks texter kommer ifrån, kan inte ens beskriva det men det ger mig en sådan sjuk känsla, jag blir typ... glad och taggad. Oskars två solo-singlar som finns ute är också tunga, tycker det e modigt att bryta rapp-grejen med svensk soul. Så jag ger propps till dem, säger Locksen.

- Jag blir sjukt inspirerad av vem som helst som lyckas få fram känsla i låten, säger Alex.

Vad är, enligt er, en typiskt bra/dålig raptex t?
- Jag älskar texter med ovanliga och svåra ord, typ texter med ord lekar, relationer mellan ord, och metaforer. Men en text kan inte spåra ur, eller Snook kan, men det är inte samma sak. Jag älskar att hitta flerstav på ord jag inte hört någon annan lägga.

- Texter utan sammanhang och budskap. De som inte vill få fram något specefikt utan bara skriver skit helt enkelt.



Vad tycker ni om den svenska hiphopen idag?
- Som jag sa innan så är den lite väl konservativ, men det är något som kommer försvinna med tiden. En grej som jag stör mig fett mycket på är hatet. Alla skall beefa utan andledning, det tycker jag inte om.
Men min polare Blistic, som jag vill ge creds till har styrt upp en liten grej här i Göteborg med ett gäng hiphopare, allt från dans till rapp. Han vill få en gemensam hiphopscen i Göteborg så han samlade ett gäng inklusive mig och Alex. Och var ute på en photoshoot bara för att visa att det här är vi, vi är Göteborgs hiphop. De funderar också på att släppa nått mixtape med alla vi rappare och producenter där jag och Alex kommer närvara. Det för samman oss rappare och gör oss till partners istället för rivaler. Detta tycker jag andra områden borde se upp till.

Hur ser era scheman ut framöver?
- Studio all the day. Nä men vi jobbar på att utveckla oss så mycket som det bara går. Försöka få lite spelningar nu när vi skall släppa mer låtar och så vidare. Vi är även med i Götbeborgs största musiktävling för osignade artister, GP Scen. Ligger just nu på en 4e plats. Så just nu ser det ju ut som vi kommer till finalen som hålls under Kulturkalaset i Göteborg, Järntorget den 14 Augusti. Röstningen avslutas 14 Juni så gå in på den här länken och rösta tummen upp på våran nyaste singel ”Kombo – Dur & Moll”.
http://gpscen.gp.se/Topp.aspx



 

Ni kan läsa och lyssna mer om/på killarna på dessa sidor:

http://komboonline.wordpress.com/

http://www.myspace.com/kombomusik

Kommentarer
Postat av: KAM

Duktiga! De har def potential! Good luck

2010-05-24 @ 18:06:28
Postat av: Anonym

"Texter utan sammanhang och budskap. De som inte vill få fram något specefikt utan bara skriver skit helt enkelt."



Kort och gott, alla Locksen's egna texter + Kombos.

2010-06-03 @ 17:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: